Weboldal készítés – fókuszban a mobilok

Weboldal készítés – fókuszban a mobilok

Évről-évre növekszik a mobiltelefonról internetezők száma, így egyértelművé vált a weboldal fejlesztések irányvonala. Egész egyszerűen szólva, honlapunknak támogatnia kell a mobilokat, azaz optimális felhasználói élményt kell nyújtanunk a mobiltelefonon internetezők számára is.

Ingyen vagy pénzért?

Az ingyenes weboldal készítés nagyon csábító tud lenni, hiszen így a honlap készítés költségeit megspórolhatjuk. Mindenképpen érdemes azonban körültekintően eljárni, mert sok esetben az ingyenesnek hirdetett szolgáltatásoknál kiderül, hogy mindez csak részben igaz. Van ahol, ha saját domaint szeretnénk használni, vagy ha nem szeretnénk a hosting cég reklámjait az oldalainkon látni, akkor bizony máris fizetnünk kell a havi/éves díjakat.

Ezek az összegek bár alacsonynak tűnhetnek, ha összeadjuk őket, könnyedén ki tud jönni egy éves 20-40 ezer forint, ami gyakorlatilag 2-3 év alatt kifizetné egy fizetett, weblapkészítő cég által elkészített profi weboldal díját. Így tehát összességében lehet, hogy még többe kerül hosszútávon az ingyenesnek hirdetett weboldal készítés, mintha azt egyszer megfizetnénk.

A weblap készítés ára

Sok tényező befolyásolja, hogy mennyibe kerül majd honlapunk. Egyfelől számít az, hogy milyen ún. CMS motort használunk (pl. wordpress, joomla stb..). Ezt az fogja eldönteni, hogy milyen funkcionalitást tervezünk az oldalra: • akarunk-e blog-ot, amit majd mi tudunk karbantartani, • szeretnénk-e hírlevél szolgáltatás, RSS-t

Ezeket az oldalakat általában egy sablon alapján készítik, aminek az ára 40-60 dollár között szokott mozogni. Erre jön rá a testreszabás és betanítás. A tartalmat természetesen nekünk kell elkészíteni. Egy tipikus bemutatkozó honlap 4-5 oldalból áll.

Ha nem akarunk blog-ot és egyéb olyan funkciót, amit tipikusan egy CMS rendszer tudna kiszolgálni, akkor választhatunk normál HTML5 alapú oldalt is. Ekkor a sablon ára 15-20 dollárra csökken, viszont így nem lesz egy látványos adminisztrációs felületünk, ahol mindenfélét be tudunk állítani a weboldalunkon.

A harmadik verzió, hogyha szeretnénk árusítani is az oldalunkon, akkor valamely erre alkalmas webshop motort kell választanunk. A kínálat itt is elég bő, dönthetünk úgy, hogy egy bloggal kombinált webshopot kérünk, ekkor pl. egy Wordpress alapú webshop lesz a jó választás, vagy úgy is, hogy egy klasszikus webshopot kérünk (pl. Opencart).

Fontos a mobil megjelenés

Meglehet, a költséghatékony fejlesztések nagyrészt sablonból dolgoznak, mégis fontos, hogy a kiválasztott sablon úm. reszponzív legyen, tehát optimálisan jelenjen meg az egyes mobil eszközökön is. Technológiailag ez általában úgy van megoldva, hogy a weboldal a képernyő felbontásának figyelembevételével más és más megjelenítésre képes. Így megoldható, hogy ugyanaz a tartalom jól nézzen ki mind mobilon mind pedig asztali gépen.

Nemrégiben jelentette be a Google, hogy ezentúl keresőoptimalizálási szempont a mobil megjelenés, azaz a mobil kereséseknél figyelembe veszi, hogy az adott weboldal optimális felhasználói élményt nyúlt-e vagy nem. Ez természetesen fontos, hiszen nyilvánvaló cél, hogy oldalunkat minél többen megtalálják az internetes keresőkből.

A Google keresőoptimalizálás szerepe

A legprofibb weboldal sem fog új megrendelőket, vásárlókat hozni, hogyha arra nem érkezik forgalom. Jelenleg Magyarországon az emberek közel 90%-a a Google-t használja internetes keresésekhez, így a többi kereső osztozik a maradék 10%-os piacon. Ez egyben azt is jelenti, hogy leginkább csak a Google-re lesz érdemes optimalizálni a honlapunkat.

A keresőoptimalizálás egy folyamatos fejlesztés, aminek célja az oldalt úgy átalakítani, hogy az a lehető legtöbb eséllyel kerüljön a Google kereső találati listájának tetejére. A keresőoptimalizálást alapvetően két részre szokták bontani: ún. on-site – azaz magának a weboldalnak a technikai és tartalmi beállításai, és off-site – az oldalra mutató külső hivatkozások építésére.

A honlap optimalizálása sok lépésből áll. Elsősorban jól strukturált felépítésre, modern, reszponzív dizájnra, jól megfogalmazott tartalomra, multimédia anyagokra, képekre, videókra stb. van szükség. Ehhez jönnek még hozzá olyanok, mint a weblap betöltési sebessége, kódolási hibák elkerülése, belső linkelés stb.

Fontos megjegyezni, hogy a Google irányelvei tiltják a bármi nemű linképítést, a fizetett megoldásokat különösképp. A gyakorlat azonban az, hogy a honlaptulajdonosok előszeretettel regisztrálják be oldalaikat különböző katalógus oldalakba, több forgalmat és a kapott link révén jobb helyezést remélve. A legtöbb katalógus oldal azonban gyenge minőségű, kevés forgalommal bíró oldal, így ezek közül a remények közül valószínűleg egyik sem fog beteljesülni. Nem beszélve arról, hogy az ilyen linképítés könnyedén büntetést is vonhat maga után, ami által oldalunk még hátrébb kerül a keresőben.

Általában véve elmondható, hogy olyan linkek szerzésére lesz érdemes koncentrálni, amik olyan oldalakról érkeznek, amik témájukat tekintve hasonlóak a miénkhez. A relevancia igen fontos szempont a modern keresőmotorok szempontjából, így sok esetben a kevesebb – de releváns link – többet érhet, több irreleváns linknél.